/, Digital/3 simpele vragen voor je e-business

3 simpele vragen voor je e-business

Wat is E-business?

Automatiseerder IBM is de uitvinder van de term e-business. Zij noemen e-business het ontwikkelpad waarlangs bedrijven zichzelf transformeren naar de nieuwe digitale wereld. E-business omvat dus de gehele digitalisering van processen, zowel intern als extern, zowel bij consumenten en leveranciers als bij partners. Simpeler gezegd: e-business is internettechnologie gebruiken om je business te verbeteren.

Maar eigenlijk heeft de term e-business niets met technologie, internet of automatisering te maken. E-business is een transformatieproces met als doel om mensen beter te bedienen en hun digitale en fysieke wereld te verrijken. In elke stap die je zet, kijk je eerst naar mensen. Zonder inzicht in hun verwachtingen, patronen en touchpoints is technologie altijd het juiste antwoord op de verkeerde vraag.

E-business in je organisatie

Voordat we verder gaan over de rol van e-business in organisaties, doen we eerst een stap terug. Wat is het bestaansrecht van organisaties? De algemeen geaccepteerde theorie is ‘The Nature of the Firm’ van Ronald Coase uit 1937. Deze theorie stelt dat we gaan samenwerken zodra activiteiten van mensen groter en complexer worden dan wat we als individu aankunnen. Voor het samenwerken hebben we vervolgens een vorm van organiseren nodig.

Harder, better, faster, stronger

Zodoende heeft elke organisatie als doel om klantprocessen en bedrijfsfuncties effectiever, sneller en goedkoper te maken. Dat geldt van MKB’ers tot multinationals.  Voor iedere branche.

Je organisatie heeft bestaansrecht als je efficiënter waarde creëert dan dat individuele mensen kunnen.

Er zijn drie vragen waarop elke organisatie een antwoord moet kunnen geven:

  1. Welke data kan ik gebruiken om producten en diensten beter te maken?
  2. Kan ik nieuwe technieken toepassen om klantproblemen op te lossen?
  3. Welke digitale media kan ik inzetten voor het contact met mijn klant?

Als je over deze drie vragen nadenkt, weet je ook direct dat er geen vaste formule bestaat voor e-business. E-business is niet een programma dat je volgt of een product dat je inkoopt. Het is een proces van maatwerk. Ieder bedrijf moet daarbij zelf de slimste keuzes te maken.

By | 2017-07-12T08:46:11+00:00 juni 20th, 2017|Business, Digital|

About the Author:

Ik ben een ervaren vernieuwer. De afgelopen 15 jaar heb ik vele grote en kleine organisaties geholpen met groeien. Ik ontwikkel krachtige digitale producten, services en proposities. Mijn kracht ligt in het overbrengen van visie en creëren van commitment. Ik voel me vrij bij directie, management of specialist en stel me onafhankelijk en onbevooroordeeld op. Het is mijn missie om mensen en technologie op een mooie manier samen te laten werken. En niet zomaar; ik ben er voor de merken die willen bijdragen aan een blije, gezonde en welvarende samenleving.