/, Marketing/Mijn 6 vragen aan non-profit organisaties

Mijn 6 vragen aan non-profit organisaties

Hoe los je een gebrek aan marktdenken op?

Non-profits hebben vaak moeite met marktdenken. Klant, organisatie en propositie zijn niet op elkaar afgestemd. Ze denken soms als monopolisten, wanen zich onaantastbaar en zien niet hoe hun markt in elkaar steekt en welke bedreigingen er naderen.

De overheden, uitvoeringsorganisaties, stichtingen en verenigingen die ik van binnenuit ken, hebben allemaal moeite marketing een goede plek binnen hun organisatie te geven. Maar – zeer positief – ze zijn stuk voor stuk niet bang om hun gebrek aan ‘marketingzelfvertrouwen’ te erkennen.

 

Blijft je organisatie in balans, of ben je langzaam een schim van jezelf geworden?

De eerste oplossing is nooit de beste

Is marketing binnen  jouw organisatie ook de verkeerde kant op gegroeid? Scheefgegroeid? Eerst het onderzoek, dan de diagnose, dan de behandeling. We kennen allemaal de cultuurprogramma’s, externe verandermanagers, reorganisaties en interne campagnes. Ze zijn in het leven geroepen om te veranderen: marktgerichtheid, klanten voorop of meteen maar een nieuwe organisatie. Mijn ervaring: vaak starten ze op het verkeerde moment en pakken ze het verkeerde probleem aan.

Als je ‘marketingzelfvertrouwen’ laag is, lijkt iedere verandering een stap in de goede richting. Niets is minder waar.

Lees het volledige artikel op Marketingfacts in de special over non-profit organisaties.

By | 2017-07-12T09:13:16+00:00 juni 14th, 2017|Business, Marketing|

About the Author:

Ik ben een ervaren vernieuwer. De afgelopen 15 jaar heb ik vele grote en kleine organisaties geholpen met groeien. Ik ontwikkel krachtige digitale producten, services en proposities. Mijn kracht ligt in het overbrengen van visie en creëren van commitment. Ik voel me vrij bij directie, management of specialist en stel me onafhankelijk en onbevooroordeeld op. Het is mijn missie om mensen en technologie op een mooie manier samen te laten werken. En niet zomaar; ik ben er voor de merken die willen bijdragen aan een blije, gezonde en welvarende samenleving.