/, Economie/Big Data Alliance belooft gratis goud

Big Data Alliance belooft gratis goud

Het is tijd om met big data internationaal een voorsprong te nemen waardoor er nieuwe economische kansen ontstaan. Een krachtig openingsbod van de zojuist gelanceerde Big Data Alliance. Grote kansen voor studenten, bedrijven, ondernemers en onderzoekers, het is tijd voor een nieuwe gouden eeuw in Nederland.

 Dit artikel verscheen eerder op Marketingfacts

Alexander Rinnooy Kan is voorzitter van de Big Data Alliance en introduceerde afgelopen woensdag de kansen van Big Data voor Nederland aan Nederland. Zijn nieuws haalde het Financiële Dagblad, Radio 1, Telegraaf en NOS. Zij tikten braaf het persbericht van PR-bureau Lubbers De Jong over. Kritische vragen bleven uit tijdens de perspresentatie.

Nederland wordt weer een voorloper

“Big data wordt in Nederland nu al succesvol ingezet voor kankerbestrijding, dijkenverbetering, veiliger verkeer, een beter milieu en het behalen van Olympische medailles”, zo schrijft de alliantie. Zeer zonnige signalen, maar nog geen graadmeter voor de kansen voor de rest van onze economie en maatschappij.

Big Data Alliance is een academisch initiatief en mag wat mij betreft grote stappen gaan zetten buiten de eigen comfortzone, alleen dan worden economische kansen ook meer dan een gouden ambitie .

Die gouden eeuw

In de gouden eeuw was Nederland een echte vooroploper. We waren de hotspot in de wereld, distributiecentrum voor handel, centrum van oorlogsinnovatie en ongeëvenaard in onze culturele ontwikkeling.

Opnieuw een gouden eeuw in Nederland? Dat gevoel kent onze generatie helemaal niet. Het kippenvel van het  EK 88, maar dan 100 jaar lang, stel ik me zo voor.

Het businessmodel van een wetenschappelijke instituut

De alliantie kijkt helaas nog heel erg macro-economische en maatschappelijk naar het onderwerp big data. De zeker inspirerende woorden van econometrist Rinnooy Kan blijven bijna natuurlijk hangen in de analytische mogelijkheden van “heel, heel, heel veel data”.

Concrete doelen zijn er nog niet. Er is ambitie tot samenbrengen en er zijn blijmoedige voorbeelden van big data, maar erg richtinggevend is het verhaal nog niet.

Dit startpunt is ook niet zo verwonderlijk. De alliantie is gesmeed door professoren die een academische relatie met de wereld hebben. Ontstaan als promotie voor de nieuwste econometrische en  studierichtingen, geplot op het businessmodel van de Universiteit van Amsterdam. Daar is niets mis mee, het zorgt alleen wel voor een eenzijdige benadering van het grote onderwerp big data.

Academische startups als link naar het bedrijfsleven

De manier voor UvA en andere academies om een brug naar ‘de markt’ te slaan, is het ondersteunen van startups. De transitie van wetenschap naar bedrijfsleven vindt dus vooral plaats in een lab, incubator, bootcamp of accelerator. Studenten, promovendi en onderzoekers worden klaargestoomd om ondernemer te worden.

Dat is natuurlijk geweldig, maar een startup is geen bedrijf.

Voor het merendeel van bestaande ondernemingen is het implementeren van big data-oplossingen een serieuze operatie. Het vraagt om goed geplande ingrepen binnen draaiende processen. Nu verlies draaien om over 5 jaar een onbekende slag te slaan? Dat is voor veel  bedrijven absoluut geen keuze.

Gaat de alliantie er ook zijn voor zijn voor de bedrijven die al jaren bestaan? De grote of traditionele ondernemingen? Voor organisaties die in markten opereren waar geen tijd is voor startups?

De Big Data Alliance is van iedereen

Het goede nieuws komt nu. Het komt allemaal goed. De Big Data Alliance is open en niet hiërarchisch georganiseerd. Iedere ondernemer of onderneming kan instappen en meewerken aan de nieuwe gouden eeuw. Gratis!

Dus nu samen aan de Big Data

Alexander Rinnooy Kan zorgde voor die ene opmerking, die je mee naar huis neemt:

“Big data is niets anders dan wetenschappelijke theorie. Een onderbouwing voor iets wat je niet precies kunt begrijpen.”

Big data is een ingewikkeld onderwerp. Het is zoals Rinnooy Kan zegt inderdaad de onderbouwing voor wat je doet, maar daarmee dus geen standaardtechniek, geen standaardoplossing, geen standaardresultaat. Ik voorspel (zonder big data) dat niet veel marketeers dit stukje over big data zullen lezen. Big data is een groot en hol begrip.

Toch kunnen wij als marketeers veel meer samenwerken en samen nadenken, want big data is wel de backbone van iedere nieuwe product-servicecombinatie die we gaan ontwikkelen de komende decennia. Daarbij zullen we kennisbarrières moeten slechten, wetgeving moeten ombuigen en vooral veel leren van andere toepassingsgebieden. Of markten, zoals wij marketeers dat natuurlijk zeggen. Daar is de Big Data Alliance misschien wel een prima vehikel voor.

Agendapunten

Wie sluit zich aan? Als ik me aansluit heb ik drie agendapunten, eigenlijk de samenvatting van mijn opmerkingen hierboven:

Laten we doelen stellen

“Het is tijd om met big data internationaal een voorsprong te nemen, waardoor nieuwe economische kansen ontstaan.” Mooi geformuleerde ambitie, maar laten we nu concrete doelen formuleren, alleen dan trekken we sterke en elkaar versterkende partijen aan.

Laten we commerciëler denken

Op landbouwuniversiteiten, incubators of academische ziekenhuizen zijn tijd en geld hele andere grootheden dan in een concurrerende markt. Marktwerking is een kracht die creatief en competitief maakt. Gooi je in een strijd waar elke dag klanten gewonnen en verloren worden.

Laten we kleiner denken

De Gouden Eeuw kon ontstaan omdat Nederland slim en snel was. We zagen kans de toeleverancier van vechtende naties te worden. De wereld was op veel vlakken in beweging en Nederland benutte optimaal de kleine gaten die er in de grote economie vielen. We keken naar concrete problemen en losten die snel en slim op.

Oproep

Beste marketeers, wie voelt zich ook geprikkeld om verder denken over big data of de Big Data Alliance? Meld je in de comments!

Credits afbeelding: Bram Koster, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

By | 2017-07-12T14:33:15+00:00 mei 30th, 2015|Big data, Economie|

About the Author:

Ik ben een ervaren vernieuwer. De afgelopen 15 jaar heb ik vele grote en kleine organisaties geholpen met groeien. Ik ontwikkel krachtige digitale producten, services en proposities. Mijn kracht ligt in het overbrengen van visie en creëren van commitment. Ik voel me vrij bij directie, management of specialist en stel me onafhankelijk en onbevooroordeeld op. Het is mijn missie om mensen en technologie op een mooie manier samen te laten werken. En niet zomaar; ik ben er voor de merken die willen bijdragen aan een blije, gezonde en welvarende samenleving.