Denk vanuit business

Denken vanuit business
Een businessmodel schetst hoe een organisatie waarde creëert, voor zichzelf en voor haar klanten. Businessmodelling is de afgelopen 20 jaar een echt begrip geworden, en als excercitie de basis geworden van menig bedrijfsstrategie. In dezelfde periode zijn we in Nederland ook hard aan het werk geweest om ‘meer internet’ aan business toe te voegen. Digitalisering heeft grote invloed gehad op de manier waarop bedrijven in elkaar steken.

We zien dat klassieke modellen in toenemend tempo worden opgevolgd door nieuwe, hybride en tijdelijke businessmodellen, waarbinnen internet het belangrijkste kanaal is.

Wat doe je voor klanten en waarom betalen ze daarvoor?

Klanten die genoeg betalen
De eerste voorwaarde voor een bedrijf is een betalende klant. Genoeg. Maar waar komt die klant vandaan? Waarom kiest hij er voor bij jou te betalen?

Denk een stap verder dan de verandering
Wat zien we om ons heen? Zo maar wat veranderingen waar je marketeers, innovators en techneuten over hoort praten.

  • Socialization: voeg social skills, social media en social data toe aan je bedrijf
  • Mobilization en localization: bedien consumenten op elke fysieke locatie
  • Customer analytics: gebruik ‘big data’ insights uit business intelligence en co-creatie om je digitale kanalen te optimaliseren
  • Machine to machine technologie: gebruik data van apparaten om producten en diensten te verrijken
  • Agility: creeer een flexibele infrastructuur om snel te reageren op veranderende marktvraag.
  • Valt het je ook op dat deze nieuwe technologieën als het ei van Columbus worden geintroduceerd? Dat het lijkt of je niet zonder zou kunnen? Dat is natuurlijk maar te dele waar en ligt veel complexer dan dat.

Denk aan waardecreatie
De tegenvraag bij elk van deze technieken is natuurlijk, wat voegen ze toe aan mijn businessmodel? Wat maken ze voor mij beter, sneller goedkoper of slimmer?

Cloud, social, mobile en big data zijn slechts middelen

Personalisatie is de grootste verandering
Businessgoeroe C. K. Prahalad schreef in 2008 dat we bewegen naar een [n=1, r=g] economie. Het lijkt een vage formule, maar het is een doodsimpele benadering. We moeten ons als bedrijven richten op een gepersonaliseerd aanbod; n=1 en daarbij maken we gebruik van wereldwijde bronnen; resources are global, r=g.

Consumenten de grote drijfveer
Technologie creëert een fenomeen dat we ‘consumerization’ noemen: consumenten omarmen snel en als eerste nieuwe technologie. Veel grote organisaties lukt het tegelijkertijd niet om dit consumenten bij te houden of voor te zijn.

Wat doe je om klanten van je concurrenten in te pikken?

Bedrijven moeten hun strategieën op scherp zetten om de weg in te slaan naar een n=1 propositie en om aan de snel veranderende eisen van de consument te voldoen.

“Ieder bedrijf wordt een e-business. Wij helpen organisaties met het versterken van merk, propositie en product. Internet is daarin een middel om te versimpelen. Met internet brengen we producten sneller bij mensen, maken we ervaringen fijner. Cloud, social, mobile en big data zijn slechts de tools.” Bas Brand  – strategy director Brickson

By | 2017-07-12T14:35:36+00:00 mei 15th, 2015|Business|

About the Author:

Ik ben een ervaren vernieuwer. De afgelopen 15 jaar heb ik vele grote en kleine organisaties geholpen met groeien. Ik ontwikkel krachtige digitale producten, services en proposities. Mijn kracht ligt in het overbrengen van visie en creëren van commitment. Ik voel me vrij bij directie, management of specialist en stel me onafhankelijk en onbevooroordeeld op. Het is mijn missie om mensen en technologie op een mooie manier samen te laten werken. En niet zomaar; ik ben er voor de merken die willen bijdragen aan een blije, gezonde en welvarende samenleving.