DAG. Goed genoeg?


De internetgeneratie

Ik ken ze wel, krantenlezers.
Maar ik hoor niet bij ze. We hebben niets te bespreken.

Ik lees m’n nu.nl, m’n geenstijl.nl en marketingfacts.nl om de dag mee te beginnen. Ik lees altijd de reacties en plaats zelf ook wel eens een snedige reactie. Ik ben de internetgeneratie

Reaguurders
Surfers die reageren zijn weliswaar een slag apart, maar voegen veel toe voor de lezer. Kleur aan een bericht, waardering voor de auteur en het medium. Die interactie heeft een krant natuurlijk niet. Krantenlezers praten wel met elkaar, maar altijd in kleine kring. Berichten op papier worden niet gekleurd door de lezers. Een krantenredactie wordt niet direct geconfronteerd met reacties, een essentieel verschil met journalistiek op het web! Deze twee werelden zijn tot nu toe nog maar matig met elkaar verbonden. Maar daar komt verandering in…of niet?

DAG.
KPN en PCM lanceren DAG. Een dagblad op papier, mobiel en internet. S’ochtends krantje in de trein, s’middags een nieuwtje op m’n Samsung. Einde dag nog even surfen. De hele dag DAG. Goed doorgeDAGt.
Baptiest Coopmans, lid raad van bestuur van KPN, is enthousiast: “KPN en PCM vullen elkaar perfect aan. De expertise van KPN op het gebied van nieuwe media en de redactionele inbreng van PCM leiden tot een volstrekt nieuwe aanpak die een veel groter bereik zal opleveren onder de doelgroep, de internetgeneratie tussen 20 en 40 jaar.”

Goed genoeg?
DAG veegt de krantenlezer (de forens, de Albert Heijn bezoeker) en de internetter (werkend Nederland) bij elkaar. DAG zoekt de kruisbestuiving tussen deze twee groepen met de mobiel als glijmiddel.
Maar laat de krantenlezer zich verleiden te gaan internetten? Reageert een reaguurder op een sms-je? Kiest de doorgewinterde nu.nl bezoeker nu voor dag.nl? Laat ik Metro, Spits en de Pers links liggen? Doet DAG dat goed genoeg?

Nee
Ik denk dat PCM en KPN, de initiatiefnemers van DAG veel geduld moeten hebben. De DAG-krant is goed, de DAG-website prima, de mobiele diensten helemaal up-to-date.
Het totale product is echter nog lang niet sterk genoeg.
Er zijn betere nieuwssites, er zijn betere kranten.

Maar veel belangrijker:
De combinatie heeft geen toegevoegde waarde. DAG heeft nog niets unieks of spraakmakends.
De makers van DAG zetten sterk in op de promotie en merkwaarde van DAG, maar nauwelijks op productontwikkeling.
DAG voegt geen uniek element aan het medialandschap toe.

Nog
En dan het goede nieuws, het komt helemaal goed met DAG.
DAG wordt koning van de gratis krant. In het land der blinden… 4 concurrenten, dat is niets!

DAG
Het product DAG is dan misschien niet goed, maar DAG heeft wel f****** veel poen. PCM en KPN.
Ik hoorde deze week dat ze het 2 jaar (!!) mogen proberen van hun geldschieters.
En DAG is vriendjes met AH. De uitvinder van de prijzenoorlog biedt een uniek distributiekanaal.
(Albert heeft daarmee wel een uniek nieuw product, een folder in de trein!).
DAG wint de slag op het promotie- en distributievlak.

DAG Spits, Metro en de Pers…

 

Naschrift

September 2008. Dag stopt er mee.

By | 2017-05-19T08:16:50+00:00 mei 21st, 2007|Branding, Marketing|

About the Author:

Ik ben een ervaren vernieuwer. De afgelopen 15 jaar heb ik vele grote en kleine organisaties geholpen met groeien. Ik ontwikkel krachtige digitale producten, services en proposities. Mijn kracht ligt in het overbrengen van visie en creëren van commitment. Ik voel me vrij bij directie, management of specialist en stel me onafhankelijk en onbevooroordeeld op. Het is mijn missie om mensen en technologie op een mooie manier samen te laten werken. En niet zomaar; ik ben er voor de merken die willen bijdragen aan een blije, gezonde en welvarende samenleving.

Leave A Comment