Digitale merken zijn niet alleen menselijk, maar allereerst functioneel

We hebben met onze neus vooraan gestaan bij hele grote en hele kleine merken in Nederland. In internationale hoofdkantoren en bij de lokale afdelingen. We mochten meekijken, bedenken, omvormen en beslissen.

Ons grootste inzichten? Merkontwikkeling is mensenwerk. Merkontwikkeling heeft sterke mensen in ieder deel van je organisatie nodig. Mensen die snappen hoe jouw markt werkt en weten dat je voorkeur en vertrouwen verdient als je waardevol bent in het leven van je klant. Mensen die weten wat mensen drijft. Mensen die weten hoe klanten naar ze kijken. Mensen die merken organiseren en regisseren. Mensen die geen verhalen vertellen, maar op zoek gaan naar waarde voor hun klant.

De formule voor een sterk merk is eigenlijk verbluffend simpel.

Functionele merken overleven

Alles begint met een goed product, en met een product bedoelen we ook altijd een dienst, en de service rondom een product of een dienst. Productontwikkelaars lossen problemen op en denken in functionaliteit. Merkadvies #1? Geef je klanten altijd functionele waarde.; een oplossing voor hun probleem, een redelijke prijs en makkelijke toegang tot je product of dienst.

Menselijke merken maken het verschil

Mensen houden van mensen en mensen hebben een hekel aan mensen.Merkadvies #1?  Geef je klanten de meest positieve menselijke kenmerken. Vriendelijk, betrouwbaar en hulpvaardig. Ook als er geen mensen in beeld zijn en ze via e-mail, website of app bediend worden. Een menselijk merk is dan een sterker merk.

Je merk in het digitale tijdperk

Of je groot, klein, oud of jong bent maakt in de connected wereld niet meer uit. Met digitaal brengen we producten dichterbij en maken we ervaringen fijner. Dat kan ondertussen iedereen.

Leidende merken beseffen dat de wereld fundamenteel verandert. De wereld wordt grijzer, ongezonder en drukker, markten worden globaler maar ook lokaler, technologie wordt toegankelijker, mensen leven individualistischer en leven digitaler. Ze zijn kortom niet gericht op techniek, maar op mensen en samenlevingen.

Er is natuurlijk geen formule voor dit soort leiderschap. Wij analyseren al 20 jaar de digitale evolutie en zien hetzelfde gedrag bij succesvolle merken. Ze zijn gedreven om waarde te creëren, sluiten hun ogen niet voor marktontwikkelingen en durven zichzelf opnieuw uit te vinden.

Ze denken niet in mooie verhalen, maar in mooie gevolgen.

By | 2017-07-15T19:51:03+00:00 december 3rd, 2015|Branding, Business, Digital, Psychologie|

About the Author:

Ik ben een ervaren vernieuwer. De afgelopen 15 jaar heb ik vele grote en kleine organisaties geholpen met groeien. Ik ontwikkel krachtige digitale producten, services en proposities. Mijn kracht ligt in het overbrengen van visie en creëren van commitment. Ik voel me vrij bij directie, management of specialist en stel me onafhankelijk en onbevooroordeeld op. Het is mijn missie om mensen en technologie op een mooie manier samen te laten werken. En niet zomaar; ik ben er voor de merken die willen bijdragen aan een blije, gezonde en welvarende samenleving.