/, Digital, Innovatie, Internet/internet en waardecreatie

internet en waardecreatie

In de afgelopen twintig jaar zijn we in Nederland hard aan het werk geweest om ‘meer internet’ aan business toe te voegen. Digitalisering heeft grote invloed gehad op de manier waarop bedrijven in elkaar steken. We zien dat klassieke organisaties in toenemend tempo worden opgevolgd door organisaties die internet als belangrijkste kanaal hebben gekozen.

Internet als disruptieve factor

De zogenaamde Digitale Disruptors weten met digitale tools meer waarde te creëren. Naast goedkoper zijn ze beter geïntegreerd met andere digitale producten en diensten, consumenten kunnen dus ook nog eens makkelijk overstappen. Het begon als een bedreiging van de gemakkelijke markten als muziek, kleding en boeken.

Free Record Shop, Schoenenreus, OAD en ECI zijn verdwenen.
Spotify, Zalando, Cheaptickets
en Bol.com zijn gekomen.

De kolenindustrie of baksteenproducenten zullen wat minder snel omvergeblazen worden, maar uiteindelijk zal elke industrie digitaal worden verstoord.

Waar brengt internet ons heen?

Business goeroe C. K. Prahalad schreef in 2008 dat we bewegen naar een [n=1, r=g] economie. Het lijkt een vage formule, maar het is een doodsimpele benadering. We moeten ons als bedrijven richten op een individueel aanbod (n=1) en daarbij maken we gebruik van wereldwijde bronnen (resources are global: r=g).

Bedrijven moeten hun strategieën op scherp zetten om de weg in te slaan naar een n=1-propositie en om aan de snel veranderende eisen van de consument te voldoen. Dat betekent  dat je de weg moet uitstippelen naar meer flexibiliteit van je organisatie, data en content moet omarmen en meer social skills moet toevoegen aan je collega’s.

De belangrijkste internettrends om kritisch te volgen:

  1. Socialization: voeg social skills, social media en social data toe aan je bedrijf.
  2. Mobilization en localization: bedien consumenten op elke fysieke locatie.
  3. Customer analytics: gebruik big data-insights uit business intelligence en co-creatie om je digitale kanalen te optimaliseren.
  4. Machine-to-machine-technologie: gebruik data van apparaten om producten en diensten te verrijken.
  5. Digital agility: gebruik flexibele bronnen om snel te reageren op de veranderende marktvraag.
By | 2017-07-15T18:55:14+00:00 juli 7th, 2014|Business, Digital, Innovatie, Internet|

About the Author:

Stef Heutink is creative director bij Brickson en internetman van het eerste uur. Stef denkt sinds 1993 vanuit business, marketing en communicatie.