/, Digital, Media/Word jij een social business?

Word jij een social business?

De laatste jaren is ‘social’ het buzzword voor marketeers geworden. Dat vermaledijde internet brengt eindelijks iets moois. We kunnen stoppen met die dure folders, krantenadvertenties of billboards.

Omdat consumenten veel tijd doorbrengen op social media, ontstaan er eindelijk interessante kansen voor online communicatie, marketing, sales en productinnovatie.

Ook aan de social?

Een belangrijke uitdaging in jouw business-strategie is misschien ook wel: hoe kan ik social media, social data en social tools integreren in mijn bedrijfsactiviteiten? 

Dit is geen gemakkelijk vraagstuk. Momenteel worden social media nog vooral ingezet voor social service en social marketing. Webcare en adverteren.

Er is nog geen bedrijf failliet gegaan omdat het niet twitterde – Stef Heutink, internetpeople

Er wordt nog weinig gekeken naar de echte waarde die social media toevoegen aan de bedrijfsdoelstellingen. Veel bedrijven ‘webcaren’ omdat andere bedrijven dat doen. Waarom ze dat doen, blijft veelal in het midden liggen.

Social media als primaire kanalen

De social goeroes zien op dit moment de weg van service en marketing naar de volledige integratie van social voor zich. Een zich respecterende business wordt een social business. 

  • je organisatie is in contact met klant
  • je klanten converseren met andere klanten
  • je klanten zijn in gesprek met je medewerkers
  • je medewerkers zijn onderling in contact

De vraag is dus vooral, in welke mate moeten we social businesses worden? De manier waarop social media tot primaire communicatiekanalen worden verheven moet natuurlijk direct voortvloeiend uit organisatiedoelstellingen en niet andersom.

Social is opener, directer en informeler

Social media zijn maar een middel. Denk er niet te lang over na, de social media zijn niet zo interessant. Als je de wens naar meer social uitpluist, gaat het eigenlijk altijd over de manier van communiceren van een organisatie. Die moet meer social zijn. Communicatie moet opener, directer en informeler. En daar ben ik het mee eens, want dat kan ook in een folder, krant of billboard.

By | 2017-06-20T18:46:07+00:00 juni 20th, 2012|Business, Digital, Media|

About the Author:

Ik ben een ervaren vernieuwer. De afgelopen 15 jaar heb ik vele grote en kleine organisaties geholpen met groeien. Ik ontwikkel krachtige digitale producten, services en proposities. Mijn kracht ligt in het overbrengen van visie en creëren van commitment. Ik voel me vrij bij directie, management of specialist en stel me onafhankelijk en onbevooroordeeld op. Het is mijn missie om mensen en technologie op een mooie manier samen te laten werken. En niet zomaar; ik ben er voor de merken die willen bijdragen aan een blije, gezonde en welvarende samenleving.